ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU

3 kwietnia w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Połańcu odbył się kiermasz słodkości z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Celem zorganizowania kiermaszu było rozbudzenie świadomości społeczności szkolnej na temat spektrum autyzmu – zaburzenia, które jest często niezrozumiałe.

Pomysłodawcą i organizatorem kiermaszu była Pani Małgorzata Studnicka wraz z Paniami Anetą Ambroży i Iwoną Damm. Tło akcji stanowiły gazetki o tematyce autyzmu, na których znalazły się podstawowe informacje dotyczące tego zaburzenia.

Do zaopatrzenia kiermaszu w ciasta i ciasteczka włączyły się mamy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz nauczyciele terapeuci i nauczyciele wspomagający naszych podopiecznych w codziennej edukacji. Słodkości były sprzedawane przez niezawodne uczennice klasy 7a. Jak zwykle kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły. Pozwoliło to na zebranie całkiem sporej kwoty 1750 złotych. Zebrane pieniążki zostaną przeznaczone na pomoc w walce z podstępną chorobą uczennicy naszej szkoły Moniki Wawrzkiewicz.

Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zaangażowali się w akcję a jednocześnie mamy nadzieję, że okoliczności kiermaszu wzbudzą wśród jego uczestników chęć pogłębienia wiedzy na temat spektrum autyzmu zaburzenia, które zaczyna dotykać coraz większą liczbę osób wokół nas. Musimy pamiętać, że wiedza prowadzi do rozumienia a rozumienie do akceptacji! Świadomość ta jest niezbędna do ułatwienia osobom z autyzmem funkcjonowania w często niezrozumiałym dla nich świecie.

Warto wiedzieć, że:

– autyzm nie jest chorobą, niepełnosprawnością, innością, dziwactwem, czy fanaberią,

– autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, czyli dotyczące wszystkich sfer. Oznacza to, że problemy, z którymi borykają się osoby ze spektrum i ich rodziny dotyczą wszystkich aspektów życia,

– zaburzenie ze spektrum autyzmu to także problemy ze zwiększonym odczuwaniem, przewrażliwienie, niemożność właściwego przetworzenia informacji, trudności z wyciszeniem, integracją i wyłączeniem bodźców, zaburzone procesy hamowania lub hiperaktywność,

– osoby z autyzmem często bywają zbyt szczere, zbyt uparte, zbyt dosłowne, zbyt spostrzegawcze, zbyt wrażliwe, zbyt skoncentrowane, co powoduje wiele problemów, czasami trudnych do pokonania,

– autyzmu nie można ujednolicić objawowo. Nie ma dwóch takich samych osób z tym zaburzeniem, przyczyny, które spowodowały nieprawidłowości w rozwoju są różne w każdym przypadku,

– wiele osób ze spektrum autyzmu przejawia cechy o zróżnicowanym nasileniu od poziomu lekkiego do silnego.

Pragniemy wraz z dziećmi, rodzicami i nauczycielami rozpowszechniać wiedzę na temat tego złożonego zaburzenia i przyczynić się do większej akceptacji osób ze spektrum autyzmu.

Zaświećmy się więc na niebiesko!”

Małgorzata Studnicka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *